Voorwoord van de voorzitter

Net als iedereen kijken wij op 2016 terug met gemengde gevoelens. Uitgerekend op Wereldwaterdag worden wij in 2016 immers geconfronteerd met angst en verdriet dichtbij huis. Een annus horribilis voor Vlaanderen, Belgiƫ, de wereld.

Het lijkt dan ook bijna ongepast om het te zeggen maar voor Pidpa is 2016 een voorspoedig jaar met mooie resultaten.

Laat ons beginnen met iets waar wij bijzonder trots op zijn: al jaren is Pidpa het waterbedrijf met de laagste waterprijs in Vlaanderen en dat blijft ook zo. Elk drinkwaterbedrijf moet in 2016 een tariefplan opstellen voor 6 jaar, m.n. voor de periode 2017 tot 2022. Dit plan met de nieuwe maximum tarieven wordt voor consultatie voorgelegd aan de klanten via onze website en nadien overgemaakt aan de WaterRegulator voor goedkeuring. Op 11 oktober bekomt Pidpa de goedkeuring van het tariefplan. De tarieven voor 2017 worden conform dit plan toegepast zonder indexatie.

Kwaliteit is een wezenlijk onderdeel van ons ‘zijn’. Door hard te werken aan kwaliteitsmanagement zijn wij er de voorbije jaren in geslaagd om de nodige kwaliteitscertificaten te bekomen voor de belangrijkste onderdelen van ons bedrijf. Naast het ISO-certificaat voor de labo-analyses (ISO 17025) en de productie en levering van drinkwater (ISO9001) zet Pidpa nog een stapje verder.  De ganse bedrijfsvoering van de productie en distributie van drinkwater, de activiteiten van het laboratorium en Hidrodoe zijn volledig in overeenstemming met de ISO 14001-norm (= milieumanagementsysteem ). Als eerste Vlaams drinkwaterbedrijf neemt Pidpa het certificaat op 5 februari 2016 in ontvangst. Een duidelijk signaal dat natuur en duurzaamheid een rode draad vormen bij de uitvoering van al onze werkzaamheden.

Hidrodoe, het interactief waterdoecentrum van Pidpa, ontvangt in 2016 een record aantal bezoekers: meer dan 45.000 bezoekers ontdekken de wondere wereld van water op een interactieve manier. Dit bewijst dat het educatief centrum van Pidpa nog steeds tot de toppers behoort in zijn segment. Op 18 januari 2017 krijgt Hidrodoe vanwege Toerisme Vlaanderen de award van best familievriendelijk toeristisch product in Vlaanderen.

In 2016 blaast Pidpa-riolering 10 kaarsjes uit. Ondertussen beheert Pidpa meer dan 3.200 kilometer rioleringsnet, meer dan 1.800 kilometer grachten, 26 KWZI’s, 811 IBA’s en 354 pompstations.

Pidpa levert haar tweede proceswaterproject op: een zuiveringsinstallatie met gebouw bij Umicore in Olen.

Kortom, ook in 2016 blijft Pidpa van alle markten thuis. Dat doen wij niet alleen; dat doen wij samen: samen met onze klanten en onze partners.